Born in 1969 in South Korea, Hong Sungchul completed an M.F.A and B.F.A in sculpture at Hongik University in Seoul before finishing another M.F.A in Integrated Media at California Institute of the Arts in the US. Since graduating he has exhibited many times in the Far East, the USA and Europe and his work features in several international collections.

The work takes the form of sculptural constructions, mostly wall based reliefs, (although some pieces are free-standing). Sequences of elastic cords are printed with photographic images and stretched over canvasses or within steel frames. These images, from a distance, look entire. However, on closer inspection, they become increasingly fragmented and fugitive, as the viewer becomes more and more aware of their mode of fabrication. A tension arises out of this rupture of the perception of pictorial flatness.

The images are of arms and hands grasping, holding and intertwining, sometimes manipulating a string of beads or a wad of paper. There is an emphasis on intimacy in their depiction of mutual touch and interrelation. The nature of the construction disrupts this and makes reference to the artist’s wish to ‘reanimate communication’; the disruption makes us take notice.

In Hong Sungchul’s subtle and artful constructions we are introduced to questions about how we live in the virtual, and sometimes disconnected, world. His pieces aim to reclaim a sense of intimacy, engagement and understanding. Fast moving and blurry perceptions are slowed down and examined; the rich quality and beauty of the simple and everyday are revealed.


Parvenant à recréer des images en utilisant des élastiques mis côte à côte, l’artiste sud-coréen Hong Sungchul crée des sculptures extraordinaires au rendu quasi photographique. Intitulée String Mirror, cette magnifique série d’œuvres et installations est le résultat de dizaines d’élastiques mis côté à côte dans le but de former une image photographique. Après avoir "morcelé" ses photographies en autant d’élastiques dont les surfaces ont été au préalable imprimées, l'artiste Hong Sungchul, dont la côte artistique ne cesse d'augmenter ces derniers temps, tend ensuite ces derniers pour parvenir à reconstituer une photo.

Mettant en scène des gros plans du corps humain comme des mains, des yeux ou encore des bustes, le travail du plasticien sud-coréen né à Séoul en 1969 donne l’impression aux spectateurs de se retrouver face à des photographies alors qu’en finalité ils font plutôt face à des sculptures 3D. S’étendant sur une profondeur de 5 à 6 rangées d’élastiques, les œuvres de Hong Sungchul demandent de la part de l’artiste un travail époustouflant qui nécessite une visite in situ afin de bien prendre en compte la prouesse de ces installations réalisées avec soin, intelligence et délicatesse.